Nederlandse Leeuw (1 van 3)

Rico Brouwer
2 min readDec 10, 2017

--

Mijn gitaar en ik zijn een bandje. Op 19 januari 2018 spelen we samen in ons eentje voor zo’n tweeduizend mensen een half uur lang mijn zelfgemaakte liedjes. Het podium is ‘de Nederlandse Leeuw’ en later op de avond ben ik ook als spreker op dat podium in het track ‘Nederland in de nieuwe wereld’.

Op die avond gaan ze met elkaar in gesprek over een groot thema op een manier die nieuw is voor Nederland. Het is de bedoeling van de organisatie om dit jaarlijks te doen, steeds rondom een ander thema.

Je recht op privacy komt als laatste. Robotisering en zorg komen ook maar volgend jaar doen ze eerst de EU/Euro. Maar wat is er nou belangrijker dan het EU/Euro project, of privacy? Volgens de organisatie is dat ‘het immigratie thema’.

Als er één thema is waarin Nederland stuk gepolariseerd is, is het dat wel. En juist dáárover gaan ze als eerste in gesprek?! Dat is vragen om problemen of moedig, naïef of doordacht, arrogant of dienstbaar (over polariseren gesproken). Wat het ook is; een gesprek tussen tweeduizend mensen die er voor kiezen hun huis uit te komen om met elkaar oplossingen te zoeken op iets waar ze erg mee zitten.

Het thema (immigratie) trok als eerste ‘rechts Nederland’ en wekte tegelijk de afschuw van ‘links Nederland’. En zo was de term #xenofobenfestijn geboren.

Vroeger ging de ‘verzuiling’ in Nederland tussen protestanten en katholieken. Nu lijkt de verzuiling te gaan tussen links en rechts en we gaan er in op met een overtuiging, die doet denken aan religie.

Ik geloof ook. Ik geloof dat die uitdrukking ‘twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen’ structuren in stand probeert te houden, lang voorbij hun houdbaarheidsdatum. Ik geloof in dialoog in plaats van verzuiling. Ik geloof dat het Nederland vroeger is gelukt om dat te doorbreken en dat het ons weer lukt als we het maar willen. Ik geloof dat met elkaar praten het begin is.

Ik weet niet of die dialoog op 19 januari begint.
Maar ik geloof wel dat het kan.
En daarom doe ik mee.

Mijn gitaar is niet bang maar ik vind het eng.
en jij?

[lees verder — update]

gebruikte bronnen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzuiling

https://nederlandseleeuw.nl/

http://echtesprookjes.nl/

--

--

Rico Brouwer

creator of music, teacher, guitarist, parent. Works in ICT at office hours and beyond. @Potkaars @EchteSprookjes. PGP 0x11A04953 https://about.me/ricobrouwer