#findarjen

Rico Brouwer
4 min readOct 13, 2018

--

Er ligt een nogal groot verschil tussen vertellen wat er mis gaat op gebied van ICT en privacy en er een visie op nahouden over wat we zouden moeten doen en jezelf daar met hart en ziel voor inzetten. Arjen Kamphuis is een van de mensen die dat heel goed kan en deed. Hij is voor het laatst gezien op 20 augustus 2018 en wordt vermist.

Arjen droeg met zijn expertise bij aan het hoofdstuk over digitale infrastructuur in het programma voor de verkiezingen van 2017. Toen we dat in 2016 schreven sprak ik met hem af in een café in Amsterdam om eens kennis te maken. Net toen hij binnenliep kreeg hij een berichtje en was een tijdje dingen aan het doen op z’n telefoon. Ik dacht een beetje geïntimideerd; ‘zit hij nou mijn apparaten te scannen, of wat?’ Toen ik later vroeg wat hij nou deed toen op z’n devices, moest hij lachen en zei dat ik zijn operationele skills overschatte.

Toen Kees Verhoeven (D66, vóór de sleepwet) begin dit jaar inging op de uitnodiging voor de debatavond bij Piratenpartij Utrecht over de Sleepwet, vroeg ik Arjen of hij misschien een tweede gast (die tégen de wet was) voor me wist? Arjen bood aan om het zelf te doen, maar dat hij niet al te expliciet wilde zijn. In de presentatie die je hier kunt terugzien gaf hij het meest vlammende betoog vóór Privacy in die hele sleepwet campagne. Vlak voor we begonnen was Arjen nog druk aan het sleutelen aan die presentatie, ondertussen aan het kletsen met Piraten die met hun held een praatje kwamen maken.

Eind augustus 2018 maakte ik een interview over ‘ICT in het onderwijs’ met Astrid Oosenbrug (voorm. Tweede Kamerlid PvdA) en in het voorbespreken refereerde ze aan Arjen. Íedereen die ICT en privacy belangrijk vindt, kent Arjen. Vlak daarna werd bekend dat hij voor het laatst was gezien in Bodø, maar dat niemand wist dat hij daarheen was gegaan en dat niemand wist wat er met hem was gebeurd.

Arjen was in zijn vakantie naar Bodø gegaan, dat ligt mid-bovenin Noorwegen. Hij verliet zijn hotel op 20 augustus, zijn terugvlucht naar Amsterdam was de 22e. In plaats van de trein te nemen naar Trondheim om terug te vliegen, zou hij de trein richting Rognan genomen hebben. Die treinreis loopt langs een fjord: Saltdalsfjorden. Daar werden later, in de zee ten zuiden van Fauske door een visser wat spullen waaronder zijn identiteitspapieren gevonden en daarna ook de (opvouwbare) Kajak die hij voor zijn vakantie bleek te hebben gekocht.

Zijn telefoon was 30 augustus nog aan geweest in het zuiden van Noorwegen in de buurt van Vikessa en hij zou nog gezien zijn in Denemarken.

In speculatie van mensen over wat er gebeurd kan zijn, gaan soms grote verhalen rond, vanuit een bias zoals ik in dat café in Amsterdam had: ‘het is een held die stoere dingen doet, dus dat zal er dan vast mee te maken hebben’.

Ik geloof dat niet meer zo. Helden zijn gewone mensen die gewoon goeie dingen proberen te doen. Ken je er een? Misschien kan je hem of haar een beetje meer helpen, dan zijn er ineens twee en met z’n tweeën is het leuker dat alleen.

Ik geloof dat wat er is gebeurd met Arjen, zijn keuze was.

Online omschrijft hij zichzelf als ‘Free Software advocate, mountaineer, sailor, carpenter, geek and damn proud of it’.

Iemand om trots op te zijn.

held.

stand van zaken in het onderzoek (AD — 1 november 2018)

Ik maakte een liedje. Toen het af was maakte iemand die ik nog nooit gezien of gesproken had er een tekening bij en een schilderij.

Het heet ‘aan het water’ en staat hier

Copyright exclusief verleend door Matt — https://matt-de-kunstenaar.jouwweb.nl/
The Saltdal Fjord seen from the eastern bank towards the south. To the left along the fjord is the European Route 6. A little to the left of the centre of the picture parts of Rognan and Rognanfjæra where boat construction has taken place for long periods of time are visible. Photo: Frankemann / Wikipedia

--

--

Rico Brouwer

creator of music, teacher, guitarist, parent. Works in ICT at office hours and beyond. @Potkaars @EchteSprookjes. PGP 0x11A04953 https://about.me/ricobrouwer